Nu esti multumit? ...SCHIMBA TIPARUL!

Nu esti multumit? ...SCHIMBA TIPARUL!

 

Exista o stransa legatura intre modul in care gandim, sanatatea si particularitatile vietii noastre. Fiecare emotie pe care o experimentam, creeaza modificari la nivel biochimic in sistemul nostru. Perceptiile negative creeaza reactii negative in corp, iar reciproca este valabila. Mii de ganduri ne tranziteaza mintea zilnic. Cate dintre ele ne sunt benefice?


Una dintre cele mai importante descoperiri ale secolului 20 este neuroplasticitatea – capacitatea creierului de a-si schimba structura in functie de stimulii externi – (intr-o maniera neaparat constienta).
Mult timp s-a crezut, ca dupa varsta copilariei, creierul nu se mai poate modifica, insa studii recente au dovedit ca ne putem modela creierul cu fiecare gand, stare emotionala, credinta pe care o asimilam.


Cum functioneza: de fiecare data cand simtim, credem sau facem ceva, un anumit “segment” din creierul nostru (o cale neuronala) se activeaza - de fiecare data cand gandim intr-un anumit mod, practicam o anumita activitate, ori simtim o traire anume, consolidam segmentul/calea respectiva.


Sa presupunem ca experimentam o stare de frustrare, ori neliniste, ori nemultumire - cu cat permitem sentimentului sa ramana mai mult in sistemul nostru, cu atat mai mult suntem pe cale de a deveni starea respectiva. Desi poate parea absurd, putem deveni dependenti de o anume stare de negativitate (nervozitate, stres, victimizare, invidie, culpabilizare) doar pentru ca aceasta devine o deprindere. Creierul nostru alege mereu parcursul pe care il cunoaste, calea cu care e obisnuit.


Sa spunem insa, ca abordam, un anumit eveniment din viata noastra diferit de modul uzual, ori alegem sa reactionam diferit in aceleasi circumstante, sau ca invatam o noua abilitate – continuand sa consolidam aceasta noua cale, creierul incepe sa utilizeze noul traseu format, iar noul mod de a gandi, simti, sau actiona, devine predominat – vechea cale se utilizeaza din ce in ce mai putin si slabeste – pana ce dispare. 
Pentru un dansator, de exemplu, fiecare pas nou invatat reprezinta o noua cale neuronala formata; cu cat devine repetitiv- un obicei- cu atat calea se adanceste - “apa isi face loc printre pietre, nu prin putere, ci prin perseverenta”.


Cu cat folosim mai mult anumite tipare de gandire cu atat devine mai usor sa le utilizam. De exemplu, mersul pe bicicleta este o abilitate pe care o invatam, iar odata insusita aceasta experienta, practicarea sa nu mai constitue niciun efort, ba mai mult, incepem sa aplicam fara a constientiza fiecare aspect: mergem – nu constientizam fiecare miscare, ba chiar, mergem intre timp facand si alte activitati; vechile cai neuronale, cele deja formate, sunt cel mai usor de utilizat.

Obiceiurile (invatate) pot fi bune, sau mai putin bune, de exemplu: niciun fumator nu cred ca a simtit placere fumand prima tigara, ba multi se ineaca, tusesc, sau experimenteza alte senzatii neplacute, asta nu inseamna ca dupa o vreme de exersare, acest nou obicei nu va deveni indispensabil.
Probabil nu e surpinzator faptul ca repetitia influenteaza formarea de noi obiceiuri. Nu ai stiut dintotdeauna sa scrii, nici sa numeri, dar apoi ai invatat, reusind ulterior sa faci tot felul de operatiuni complicate; nu ai stiut sa vorbesti, dar ai invatat sa o faci intai in limba nativa, iar apoi in alte limbi straine, asimiland pe parcurs prin exercitiu.

Asadar, noi informatii dobandite = noi cai neuronale.

Daca ti-ai insusit o noua abilitate, sau poate ai schimbat un obicei, sau poate te-ai gandit la ceva intr-un mod diferit fata de cel normal tie, atunci ai construit o noua cale neuronala – trebuie doar sa ramai ferm si constant.
In mod similar acestor ‚tipare exterioare’, functionam si ‚pe interior’, de multe ori starea de nemultumire, de neliniste, de victimizare, de stres,s.a este atat de prezenta in sistemul nostru, incat nu putem decat actiona in consecinta alegerile noastre.

Aplicand acelasi tipar vei avea acelasi rezultat - SCHIMBA TIPARUL:

Alege ganduri pozitive – in ceea ce te priveste, cat si pe cei din jurul tau.
Invata lucruri noi, fie si din alte arii de activitate; macar o data pe luna citeste o carte dintr-un domeniu diferit fata de cel in care activezi.
Invata inca o limba straina.
Petrece timp in natura, alege sa faci sport.
Constientizeaza-ti obiceiurile toxice, detaseaza-te de ele intai prin a nu le mai alimenta, iar apoi inlocuieste-le cu unele benefice tie.
Debaraseaza-te de vechile tipare de gandire: frica, negativitatea, ura, mania, deceptia, suferinta, victimizarea,etc - sunt trairi ce pot reprezenta o dependenta – SCHIMBA TIPARUL – alege constient si responsabil. Aminteste-ti sa alegi bine(le).

 

 

 


prin VIATA:

meditatia PAMANTULUI
Exercitii de gandire pozitiva
SUNTEM MAI MULT DECAT GENE
Respiratia - cheia vietii
Mesaj pentru iubitorii de verde
Despre bicicleta electrica
Oraseni mutati la tara
Multumesc!
Prin viata fara ceas




Adauga comentariu


 Am citit si sunt deacord cu termenii si conditiile.
Posteaza